Terug

Identiteitsvraagstukken

Christie

Wat is het verschil tussen identiteit en imago?


2 Antwoorden

Antwoord van bedrijf dat niet langer actief is

Beste Christie,

 

Het verschil zit hem in de wens of de perseptie/ervaring. Er is nooit zomaar sprake van een identiteit. We hebben de beoogde identiteit maar ook de gepersipieerde identiteit. Wanneer we het hebben over een groep klanten of gebruikers die een zelfde beeld hebben bij een bedrijf, is dat je imago. Meestal zit er een groot gat tussen imago en de gewenste identiteit. Daar zit het werk van de marketeer of communicatie adviseur. Dat gat dichten is ons grootste doel.

 

Mocht je bedrijfsmatig hulp nodig hebben kun je contact opnemen met mij: Corné de Jong

 

Met vriendelijke groet,

 

Corné


Antwoord van bedrijf dat niet langer actief is

Ha Christie,

 

Een eenvoudige vraag, maar helaas een ingewikkeld antwoord.

Kapferer geeft de volgende definitie van imago: 

Een imago is de manier waarop een bepaald publiek zich een product, merk, politiek, figuur of land voorstelt. Het is de wijze waarop zo'n publiek al de signalen decodeert die het merk via zijn producten, diensten en communicatieprogramma uitzendt.

 

Een merkidentiteit staat in nauwe relatie met de merkpersoonlijkheid.

Merkidentiteit kan worden omschreven als:

de beschrijving van de oppervlakkige identiteitskenmerken van een merk. Het gaat om harde kenmerken als merknaam, logo , kleur etcetera.

De merkpersoonlijkheid zijn de karakteristieke elementen van een merk die de persoonlijkheid van een merk beschrijven.

 

Deze beiden, samen met de merkwaarden, vormen een groot gedeelte van het imago. Zie hiervoor ook het bekende schema van Birkigt en Stadler. Ik raad je aan om het boek van Ruud Boer, Brand Design  er eens op na te slaan.  Voor een specifieker antwoord op je vraag, gericht op de organisatie waar je werkt, kan je me ook bellen, 010 241 0361.