Het geld is op! Tijd voor contentmarketing?

Laatst werd ik gebeld door het Odensehuis Gelderland, een nieuw initiatief voor licht dementerenden. Of ik ze wilde helpen met hun marketing. Ze zitten nog in de opstartfase en willen graag met online marketing een boost geven aan hun bekendheid… U snapt het al: ze vroegen me om een gunst. En ik heb ja gezegd.

Dit najaar had de Communicatiekring Arnhem & Nijmegen een interessante collegereeks over ‘Het geld is op’. Het ging over hoe je effectiever je vak kunt uitoefenen door het scrummen van Betteke van Ruler te omarmen, maar vooral ook dat deze tijd van krapte je ook tot andere inzichten kan brengen. De tijd van geld verdienen is voorbij; de tijd van geven breekt aan. Een beetje op mijn hoede hoorde ik de presentatie van Nils Roemen aan over de weggeefeconomie (#durftevragen). Niels geeft alles weg in zijn leven wat hij niet direct nodig heeft. Hij weet dat het ergens wel weer terugkomt. Naar zijn mening is er geen schaarste in de wereld, maar overvloed. Armoede is puur een logistiek probleem. Door wat heen en weer te schuiven komt het allemaal goed. Ook André Meiresonne ziet een kentering in de tijd. De tijd van liefde geven is aangebroken. Oeps, zo zei hij het letterlijk. En een crisis helpt daarbij. Als je diep in de put zit, kom je tot jezelf en zie je vanzelf weer de oplossing. Hij heeft zijn e-books vol levenswijsheden gratis weg. Dit levert hem ook het nodige werk op als spreker en trainer.

Is dan werkelijk een nieuwe tijd aangebroken? De tijd van geven en delen? Of hebben we te maken met nieuwe vormen van marketing, ingegeven door de voortschrijdende technologie en marketinggoeroes. Contentmarketing in plaats van advertising. Eerst geven, dan ontvangen. Niet meer spreken over geld verdienen – dat is immers geen doel – maar over waarde toevoegen. Je compleet inleven in en meebewegen met die klant, ja daartoe biedt online marketing alle mogelijkheden. Het levert veel op, je maakt de klant gelukkig en jezelf ook. Wat wil je nog meer?

Tja, gaat er echt iets veranderen? De tijd zal het leren. Maar ondertussen ga ik het Odensehuis helpen. Het lijkt me heel plezierig dat als je mentaal aftakelt na je werkzame leven je een plek hebt van gelijkgestemden om samen leuke dingen te ondernemen. Niet in een verpleeghuis waar ze leuke activiteiten voor je bedenken – jakkes! – maar in het koetshuis van het Wageningse arboretum gezamenlijk invulling geven aan een leuke dag. De eerste stap is geven. Natuurlijk zet ik daar contentmarketing voor in. Wat krijg ik ervoor terug? Hopelijk bestaat het initiatief nog als ik de eerste symptomen van dementie ervaar en kan ik er ook naar toe. Ik verheug me erop. Maar eerst aan de slag!

Op January 30, 2014