Do's and don'ts bij de netwerkpitch

Wie naar (netwerk)bijeenkomsten gaat, wordt regelmatig getrakteerd op een vraag als "Wat doe jij voor de kost?". Sommige mensen hebben een bloedhekel aan die vraag, omdat ze niet goed weten wat ze moeten antwoorden. Anderen hebben een gelikte ‘Elevator Pitch’ paraat. Hoe is dat bij jou? En werkt het voor je?

Als je niet tevreden bent over jouw antwoord, bereid dan nu een korte netwerkpitch voor. Zodat je bij de volgende bijeenkomst geen kansen mist. Weet je niet hoe je jezelf kort, krachtig én aantrekkelijk in 20 seconden kunt presenteren? Lees dan mijn tips voor een Netwerkpitch die werkt.

Lijkt jouw Netwerkpitch op een opgedreund riedeltje? Dan leidt het waarschijnlijk zelden tot een goed gesprek. Een goede netwerkpitch kun je best uit je hoofd leren, maar moet wel spontaan overkomen. Alsof je hem ter plekke verzint. Kan dat dan? Ja, dat kan.

Als jouw netwerkpitch maar authentiek is. En als je hem goed geoefend hebt. Zodat je niet meer tijdens het gesprek hoeft na te denken over wat je moet zeggen, maar je kunt concentreren op hoe je het zegt. Spontaan en rustig, met mini-pauzes tussen elke zin, zodat het natuurlijk overkomt. Als dan ook nog je ogen stralen, voelt je gesprekspartner dat jij plezier hebt in je werk. En dat is aantrekkelijk!

Wat is een netwerkpitch?
In een goede netwerkpitch presenteer jij jezelf en je bedrijf door antwoord te geven op een aantal belangrijke vragen die jouw gesprekspartner heeft: Wat doe je precies? Voor wie doe je dat (welk soort klanten)? Hoe doe je dat? Welk voordeel heeft jouw klant (of jouw werkgever) daarbij? Hoe je jouw pitch ontwikkelt, lees je in dit artikel.

Begin je het gesprek altijd met je netwerkpitch? Nee, dat zeker niet! Maak eerst contact. Begin gewoon zoals je dat van nature zou doen: een hand geven en kennismaken door je naam te noemen. Toon dan belangstelling voor de ander: stel een vraag en reageer op het antwoord.

Luister oprecht geïnteresseerd en pik signalen op die je later kunt gebruiken om het contact te verdiepen. Bijvoorbeeld door hem voor te stellen aan iemand anders. Na enige tijd zal jouw gesprekspartner vanzelf de vraag stellen: 'en wat doe jij eigenlijk?'. Antwoord dan pas met jouw netwerkpitch. Eerder niet. Anders kom je al gauw over als een gladde verkoper. En zal de ander niet geïnteresseerd zijn om een duurzame relatie met jou op te bouwen.

Hoe goed is jouw netwerkpitch? Test het eens uit en vraag feedback aan nieuwe mensen die je ontmoet. Bijvoorbeeld in je vakantie. Een netwerkpitch is een belangrijk middel om via jouw relaties geïntroduceerd te worden bij hun relaties. Vaak de gemakkelijkste weg naar een nieuwe baan of opdracht. Het is dus belangrijk dat jouw netwerkpitch het juiste beeld van jou schetst.

De belangrijkste do’s and don’ts op een rijtje:

DO'S DON'TS
Bereid een goede netwerkpitch voor Denken dat 'je het wel weet'
Bied je meerdere diensten? Ontwikkel een variant voor de belangrijkste 2 of 3 diensten en varieer af en toe. Je netwerkpitch beginnen voordat je weet wat de ander doet.
Werk je voor verschillende branches of afdelingen? Bedenk varianten voor verschillende gesprekspartners. Niet afstemmen op je gesprekspartner.
Wacht met je netwerkpitch totdat iemand je vraagt wat je doet. Bij de kennismaking meteen je netwerkpitch opdreunen.
Je netwerkpitch zolang oefenen tot je hem kunt dromen. Je pitch als een riedeltje opratelen.

Op June 18, 2013