sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Helpt netwerken jouw carrière? 7 tips voor betere netwerkgesprekken.

Hoe vaak heb jij al tegen jezelf gezegd dat je jouw netwerk moet uitbreiden? Dat je jouw ‘cirkel van invloed' moet versterken? Of dat het tijd wordt dat jouw talenten worden opgemerkt? Netwerken is essentieel voor jouw succes en zolang de economische recessie aanhoudt, kun je maar beter zorgen dat jouw toegevoegde waarde wordt gezien en erkend. Maar hoe doe je dat?

Netwerken vraagt om een strategie en planning. Haak je nu af? Wees gerust: het klinkt moeilijker dan het is. Je kunt simpel beginnen door te leren van je netwerk. Als je enig strategisch inzicht hebt en een ‘open mind’, kun je leren jouw netwerk te versterken tot een krachtig hulpmiddel op weg naar jouw top. Zonder dat je daarvoor hielen hoeft te likken ;-) en uitsluitend door jezelf te zijn en jezelf te laten zien. Een van de strategiëen is jouw gesprekken te verbeteren. Hieronder krijg je 7 tips hoe je dat kunt doen.

Tip 1: Leer van anderen.
Gebruik in en na de vakantie elke bijeenkomst, zakelijk of privé, als studiemateriaal. Je kunt enorm veel leren door anderen te observeren. Kijk naar de ‘geboren netwerkers’ maar ook naar de ‘muurbloempjes’. Hoe is hun lichaamstaal? Wat zeggen ze? Wat stralen ze uit? Welk gevoel geven ze jou? Kijk ook eerlijk naar jezelf. Welke stijl van netwerken past het beste bij jou? Leer, door anderen te observeren, wat jouw belangrijkste leerpunt is. Blijf dicht bij jezelf en kies een realistisch leerpunt om mee te oefenen.

Tip 2: Wees alert.
Geforceerd netwerken werkt niet. Als je dat probeert, wordt het nooit wat. Netwerken gaat het best als je zowel ontspannen als alert bent. Een ontspannen gevoel zorgt er voor dat je in staat bent om écht te luisteren (in plaats van ‘het ene oor in, het andere uit’). Een alerte houding zorgt er voor dat je spitsvondig kunt reageren op de gesprekken om je heen. Je bent ofwel actief als netwerker, of niet. Er bestaat geen gulden middenweg. Je weet wat er gebeurt als iemand in slaap valt achter het stuur. Blijf wakker!

Tip 3: Maak notities.
Vaak maak ik notities tijdens het netwerken. Sommige mensen vinden dat raar. Dat doe je toch niet? Ja, dat doe ik dus wel, want ik beloof altijd van alles en heb een geheugen als een zeef. Om mijn beloftes na te kunnen komen, heb ik altijd een notitieboekje paraat. Veel mensen vinden dat fijn, want zo weten ze dat ik hen serieus neem en mijn afspraak waarschijnlijk ga nakomen.

Maar je kunt ook notities maken om jezelf te verbeteren. Kijk eens kritisch naar jezelf. Wat is eigenlijk jouw bijdrage aan je netwerk en wat zou je op dat vlak willen verbeteren? Door het op te schrijven wordt de kans 300% groter dat je het ook daadwerkelijk gaat doen!

Tip 4: Stel ongebruikelijke vragen.
Prettige openingsvragen zijn "Hoe kent u de gastvrouw?" of "Wat vond u van de spreker?". Maar als je wilt dat ze jou onthouden, stel dan later in het gesprek eens een vraag die jouw gesprekspartner niet zou verwachten. Bijvoorbeeld: "Wat vind je het leukst en het minst leuk aan je werk?". Of: "Wat is de meest bizarre gebeurtenis die je in je loopbaan hebt meegemaakt?". Of verzin een originele vraag waaruit blijkt dat je een bepaalde expertise hebt. Als je die niet ter plekke kunt verzinnen, doe het dan als voorbereiding voor de eerstvolgende bijeenkomst waar je naar toe gaat. En merk of het werkt!

Tip 5: Test jouw netwerkpitch.
Netwerken is een perfecte manier om meer zichtbaar te worden. Maar zichtbaarheid alleen is niet genoeg: mensen moeten ook weten wie jij bent en waar je voor staat, zodat zij op het juiste moment aan je denken. Als je jezelf teveel promoot, wordt dat als irritant ervaren, maar je mag wel de kansen grijpen die zich voordoen. Bijvoorbeeld door een goed antwoord paraat te hebben op de vraag: "wat doe jij?" Na elk netwerkgesprek zou het jouw gesprekspartners duidelijk moeten zijn:

* Waarom jij doet wat je doet,
* Wat jouw specifieke expertise is,
* Wie jij helpt met die expertise (jouw doelgroep),
* Welk voordeel dat jouw relaties oplevert.

Als je deze zaken kunt samenvatten in een kort en bondig ‘verhaaltje’, noemen wij dat vaak personal branding of een elevator pitch. Ik noem het graag een netwerkpitch, omdat dit je helpt om ervoor te zorgen dat jouw netwerk weet wat je doet en wie daar voordeel bij kunnen hebben.

Hoe goed is jouw netwerkpitch? Test het eens uit en vraag feedback aan nieuwe mensen die je ontmoet. Bijvoorbeeld in je vakantie. Een netwerkpitch is een belangrijk middel om via jouw relaties geïntroduceerd te worden bij hun relaties. Vaak de gemakkelijkste weg naar een nieuwe baan of opdracht. Best belangrijk dus dat jouw pitch het juiste beeld van jou schetst!

Tip 6: Ga voor een langdurige relatie
Als je een prettig gesprek hebt gehad, nodig de ander dan uit om het contact voort te zetten. Leg de basis daarvoor al tijdens het gesprek, door uit te vinden waar iemands interesse naar uitgaat. Misschien heb je net een interessant artikel over dat onderwerp gelezen of heb je een praktische tip. Het is dan een kleine moeite om die na het gesprek te mailen. Doe je dat binnen 24 uur, dan is de kans het grootst dat de ander zich jou ook nog herinnert en hij zal het zeker attent vinden dat je zo snel je belofte nakomt. Waarschijnlijk stuurt hij jou vervolgens een bedankje, en daarmee is de basis voor een verder contact op natuurlijke wijze gelegd.

Social media maken het je gemakkelijk om het contact verder te onderhouden. Vraag aan het eind van het gesprek of je jouw nieuwe connectie mag uitnodigen op LinkedIn of Facebook. Je weet dan meteen of de interesse wederzijds is. Ook Twitter is een gemakkelijk middel om met weinig inspanning in contact te blijven.

Tip 7: Koester je relatie
Elke netwerkinspanning is zinloos als je jouw contacten niet blijft onderhouden. Schuif dit niet af op de ander, maar neem er zelf de verantwoordelijkheid voor. Wat verwacht je van deze nieuwe relatie, wat heb je zelf te bieden en wat wil je bereiken? Zie het als een project, waarbij je periodiek bepaalde stappen moet zetten om tot het gewenste resultaat te komen. Een goede follow-up, niet alleen via social media maar ook ‘ouderwets’ via de telefoon, mail en een vervolggesprek, is cruciaal om de relatie die je in de eerste zes stappen hebt opgebouwd, te versterken en te laten renderen.

Veel succes!
Daphne Medik

Op July 12, 2012